Polacy niechętnie kupują żywność przez Internet

Internet kusi wieloma okazjami cenowymi – powszechnie uważa się, że w Internecie wszystko jest tańsze. Czy z tego powodu wolimy kupować produkty w sklepach internetowych, a nie w stacjonarnych? Okazuje się, że nawet pokolenie młodsze – najbardziej zaangażowane w zakupy sieciowe – nie wszystkie produkty kupuje chętnie przez Internet.

Z okazji 20-lecia działalności firmy, Provident Polska przeprowadził badanie „Finanse Polaków”. Celem badania było sprawdzenie, jak Polacy są nastawieni do zakupów internetowych i jakie są perspektywy zmiany tego nastawienia w najbliższych latach.

Przelew weryfikacyjny w praktyce

Okazuje się, że najrzadziej kupowane przez Internet są produkty spożywcze. Jedynie 4% Polaków kupuje żywność drogą internetową. 15% osób widzi perspektywę zaczęcia sieciowych zakupów spożywczych w przyszłości, ale póki co tego nie robi. Zdecydowana większość Polaków jednak twierdzi, że w żadnym wypadku nie kupuje i nie będzie kupować jedzenia przez Internet.

„Zakupy spożywcze w sieci najczęściej robią osoby w wieku 24-39 lat – w tej grupie jest to 7 proc. Są to osoby, które życiowo pełnią wiele ról, są zabiegane, mają małe dzieci, dodatkowe obowiązki, ale też na tyle dobrą sytuację finansową, by nie kierować się przy wyborze wyłącznie ceną, ale też np. wygodą i szybkością zakupu. To również w tej grupie wiekowej respondenci najczęściej deklarowali, że na Święta nie będą kupować wyłącznie najtańszych produktów (44 %) bądź wręcz, że nie będą zwracali uwagi na koszty (11 %).” – – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Z badania wynika także, że na skłonność do robienia zakupów przez Internet wpływa wysokość dochodów.

„W innych kategoriach, jak np. odzież, elektronika czy książki również widoczna jest korelacja wyższych zarobków z częstszym kupowaniem przez Internet. Należy jednak pamiętać, że osoby mniej zamożne często w ogóle rezygnują z zakupu produktów, które nie są tymi pierwszej potrzeby. Gdybyśmy tę grupę wykluczyli i spojrzeli jedynie na osoby, które kupują produkty tego typu, to okaże się, że wysokość dochodów nie ma znaczącego wpływu na to, czy korzystamy ze sklepów online czy offline” – dodaje Karasińska.

Elektronika głównie online

Sklepy internetowe często oferują niezwykłe okazje cenowe w kategoriach takich jak: elektronika, muzyka, odzież, czy książki. Dlatego przedmioty z tych grup są bardzo chętnie kupowane online – z promocji chętnie korzystają przecież nie tylko ci mniej zamożni.

„W grupie osób poniżej 25. roku życia już co druga osoba kupuje odzież w sieci, w starszej i jednocześnie dysponującej większym budżetem grupie 25-39 lat też jest to spory odsetek wynoszący 37 %. Na zakup książek czy płyt przez Internet decyduje się już ponad 40 %. badanych z obu tych grup wiekowych, a w przypadku elektroniki wynosi on blisko 30 %.” – dodaje jeszcze Anna Karasińska.

W dodatku w tych kategoriach tylko co trzeci Polak zadeklarował, że obawia się zakupów internetowych. W większości były to osoby starsze, które w ogóle ze sklepów online nie korzystają. Wśród młodych Polaków opinia jest zgoła inna – sklepy internetowe wysuwają się na prowadzenie niemal w każdej kategorii, jedynie nie w jedzeniu.

Pozostaw komentarz